Na hlavní stranu

JARO-LETNÍ MINI SERIÁL

Díl 1: Bezstarostné opalování v kostce


Když nás jarní paprsky slunce poprvé pohladí po tváři, konečně roztají a odplují poslední zimní chmury. Svět je zase barevné a veselé místo k žití. Těšíme se na léto, nasáváme vitamín D, slunce sílí a začíná pálit. Chráníte sebe i své děti opalovacími krémy? Víte, které parametry sledovat, abyste tělo zbytečně nezatěžovali? My ano, čteme etikety, protože nám na složení a původu záleží. Chceme, aby produkty, které nabízíme, neubližovaly živým tvorům, aby se jejich složení inspirovalo zázraky přírody a aby ji zbytečně nezatěžovaly.

Proto vám hrdě doporučíme kanadskou značku ATTITUDE. Pokud si nejste jisti svou schopností rozluštit latinské názvy ve složení, stačí se mrknout na certifikáty, kterými tato značka oplývá. Logo EWG Verified tuhle práci jednoduše dělá za vás. Produkty s tímto logem obsahují jen takové přísady, se kterými si doslova nemusíte dělat starosti. Můžete je bezpečně používat bez strachu z nanočástic, chemických filtrů nebo umělých barviv a syntetických přísad a vůní.


ATTITUDE - promo

Omezovat vystavování pokožky různým toxickým vlivům možná zní jako trend poslední doby. Přidělovat takové nálepky nám sice nepřísluší, ale trend netrend, děkujeme za něj. Cokoli, co nás přiměje začít se starat o složení přípravků, kterými pečujeme o své tělo zvenku nebo zevnitř, je chvályhodné. Na trhu totiž najdeme celé spektrum produktů-strašáků, které krásně voní, lákají obalem, jemně se roztírají, dobře se vstřebávají. Kdyby obsahovaly něco špatného, nemohly by se přece v obchodech prodávat. Nebyly by na ně na každém kroku a v přestávkách našich oblíbených seriálů reklamy se spokojenou celebritou. To přece nejde, v dnešní době už se snad nic takového nemůže dít. Všechno za nás hlídá svrchovaný stát a unie. No, co na to říct…

Raději se vždy spolehněte na svůj vlastní úsudek. Využijte dnešní moderní doby plné dostupných informací a nechávejte oči otevřené. Se zavřenýma očima se snadno necháte ukolébat k nákupu nebezpečných a toxických přípravků. Jsou levnější, dobře vypadají, mají je všude a právě tehdy, když je potřebujete. U pokladny bývají praktická kapesní balení, jen pro tentokrát. Jenže! Z dlouhodobého hlediska stejně neušetříte a akutní potřeba bude příště znovu akutní, když si své zásoby lépe nezorganizujete. S velkou pravděpodobností budete řešit zdánlivě nesouvisející různé kožní nebo i vnitřní potíže, na jejichž léčbu padnou nemalé částky. Nekvalitní složení vás donutí k větší a rychlejší spotřebě, takže poběžíte nakupovat dřív a zas a znovu. Opravdu záleží na úhlu pohledu a bohužel i mezi drahými produkty najdeme lahvičky nadité nebezpečnými látkami nejistého původu.

Vedle ceny sledujeme i dopad na životní prostředí a souznění s přírodou. Značka ATTITUDE své výrobky netestuje na zvířatech a nepoužívá žádné živočišné přísady. Při výrobě snižuje uhlíkovou stopu, využívá energii pouze z obnovitelných zdrojů a v přírodě vysazuje stromy. Kromě zmíněného EWG vlastní také ECOLOGO certifikaci, která je zárukou přátelského přístupu k přírodě. Složení produktů je veganské, tedy čistě rostlinného a minerálního původu, hypoalergenní a zdraví šetrné. Značka šije na míru citlivé, alergické i ekzematické pokožce. Doporučuje ji i National Eczema Association.


ATTITUDE - promo


Rozdíl mezi minerálním a chemickým filtrem je markantní. Minerální filtr funguje zjednodušeně jako zrcadlo. Namažete krém, filtr zůstane na kůži a odráží sluneční záření. Zcela upřímně, v minulosti nebyly tyto krémy příliš oblíbené čistě z praktického hlediska. Takové krémy mohly být hutné, obtížně roztíratelné a kůže po nich mohla zůstávat bílá. Pokrok naštěstí nezastavíme, a tak dnes značka ATTITUDE dokáže vyrobit lehce roztíratelný krém bez nepříjemných bílých stop, aniž by filtry musela zmenšovat do velikosti nebezpečných nanočástic. Riziko nanočástic je stále velmi diskutovaným tématem a spočívá v tom, že při své velikosti méně než 100 nm můžou proniknout do tělesných tkání a způsobovat potíže různého stupně závažnosti.

Obecně se používají dva typy minerálních filtrů, oxid zinečnatý a oxid titaničitý. Oxid titaničitý je levnější a někdy bývá v případech vdechnutí spojován s rizikem rakoviny. Proto se mu někteří výrobci, a to včetně značky ATTITUDE, vyhýbají a používají při výrobě výhradně oxid zinečnatý, který žádné zjištěné nežádoucí účinky nemá. Oba účinně a efektivně chrání před UVA i UVB zářením a nevstřebávají se do těla. V podstatě jde o jemně nastrouhaný kámen, který staví fyzickou bariéru mezi kůži a sluneční záření.

Chemické filtry u nás v nabídce nenajdete, nesplňují naše požadavky na zdravou ochranu před slunečními paprsky a jsou proti našemu přesvědčení. Tyto syntetické filtry chrání před sluncem chemickou přeměnou UV záření v teplo a vstřebávají se do kůže. Produkují volné radikály, které prokazatelně způsobují rakovinu a stárnutí kůže. A to výzkum jejich dalšího vlivu nebo účinků na tělo nebyl dosud ukončen. Nejčastěji používaným filtrem je oxybenzone, hormonální disruptor, který by v etické a bezpečné výrobě produktů, které kupujeme i pro děti, neměl být vůbec používán.

U nás se vybavíte opalovacími krémy jak pro dospělé, tak pro děti. Všechny obsahují oxid zinečnatý, lehce se roztírají a kůže po nich nezůstává bílá. Máme je v plně recyklovatelných obalech v hezké papírové krabičce. Možná váháte, který faktor zvolit, jestli stačí 30 nebo vzít raději 50. Začneme nejdříve rozdílem mezi faktorem 15 a 30. Procento ochrany SPF 15 před slunečními paprsky je 93 %, zatímco u SPF 30 to bývá mezi 96,7 a 97,4 %. Účinnost SPF 50 ale není 100 %, takže rozdíl mezi SPF 30 a 50 bývá pouze 0,6 až 1,3 %. Spíše než o vyšší ochranu se tedy jedná o marketingovou strategii. Vyšší faktor navíc vzbuzuje pocit falešného bezpečí a snadno podlehnete dojmu, že se zas tak často mazat nemusíte. Opak je ale pravdou, doba vystavení slunci se s faktorem neliší, a tak je potřeba mazat a mazat. Dětské krémy jsou 100% minerální, bez vůně, bez nanočástic a s faktorem 30. Vyberete si mezi balením 75 g, 150 g nebo 18,4 g v tyčince na obličej a na rty. Máme i variantu pro citlivou a atopickou kůži, a to v balení 75 g. I krémy pro dospělé mají 100% minerální složení bez nanočástic a s faktorem 30. Vybírat můžete s tropickou vůní nebo bez, variantu pro citlivou a atopickou pokožku, i tyčinku na obličej a rty. Po opalování doporučujeme hýčkat namáhanou kůži měsíčkovým gelem s vůní máty a okurky. Zregenerujete tělo i mysl a předejdete začervenání a případné přecitlivělosti.

Ještě než se od hlavy až k patě namažete, dopřejte sobě i dětem pobyt na slunci bez filtrů. Vyplaví se tak serotonin, hormon štěstí, a to stojí za to. S volnými radikály vám kromě krémů můžou pomoct i karotenoidy obsažené třeba v mrkvi, třešních, rajčatech nebo v granátovém jablku. Když dáte tělu čas, vyrobí si díky slunci vitamín D, který potřebuje pro stavbu kostí a posílení imunity. Ideálně by to mělo být kolem desáté hodiny dopolední, cca do 30 minut, potom už je zase nutné kůži chránit. Slunci a opalování zdar!

Autorka článku: Tereza Šístek, http://terezasistek.com/



ATTITUDE - promo