Katalog zboží
- Přírodní šampon a sprchový gel 2v1 ATTITUDE Super leaves Essentials Peppermint & Sweet Orange 473 ml
- Tuhé tónující olejové sérum ATTITUDE Oceanly - Dune 12 g
- Tablety do myčky ATTITUDE bez fosfátů - ekonomické balení (70 dávek)
- Přírodní mýdlo na ruce ATTITUDE Super leaves Essentials Peppermint & Sweet Orange - náhradní kanystr 2 l
- Přírodní mýdlo na ruce ATTITUDE Super leaves Essentials Patchouli & Black Pepper - náhradní kanystr 2 l
Greenwashing: jak ho poznat a jak se mu vyhnout?
12. 1. 2022
S pojmem greenwashing jste se už možná setkali. Do češtiny ho přeložíme s obtížemi, ale jednoduše ho můžeme vysvětlit jako nekalou praktiku, kterou obchodník používá, když chce, aby lidé uvěřili, že nakupují ekologické a bio produkty, i když je to pouze zelené pozlátko.
Nenechte se napálit
Environmentální průmysl představuje velký byznys a ne každý v něm podniká z lásky k planetě. I když to tak nevypadá, jako spotřebitelé máme obrovskou sílu. Nákupy, které každý den provádíme mohou změnit způsob, jakým výrobci vyrábějí a prodávají své výrobky, je proto velmi důležité vědět, jak se nenechat napálit. Zabraňte pochybným společnostem, aby se netěšily z vašich peněz.
Mnoho produktů se jeví jako šetrné k životnímu prostředí, protože používají slova „zcela přírodní“, „rostlinné látky“ nebo „šetrné k životnímu prostředí“. Ale co to ve skutečnosti znamená? Dokládá společnost tyto fráze konkrétními informacemi a příklady, nebo je nijak dál nerozvádí? Ve velké části případů nejsou tyto „zelené“ marketingové taktiky regulované, což společnostem umožňuje uvádět nepravdivá nebo zavádějící tvrzení.
Greenwashing označuje situaci, kdy společnost uvádí spotřebitele v omyl tím, že utrácí více peněz za to, aby vypadala ekologicky, spíše než aby byla skutečně ekologicky šetrná. Používá k tomu třeba líbivé grafické zpracování, obaly v přírodních barvách a již zmíněné slovní nálepky. Když se ale podíváte blíže na složení produktu nebo metody výroby, zjistíte, že pravda je jinde. Tato taktika nemá nic společného s udržitelností, zato přináší výborný zisk. A proti tomu je třeba se bránit.
Tipy, jak se vyhnout produktům, které se tváří jako “zelené”:
- Proklepněte si společnost a její tvrzení
Pokud na etiketě něco najdete něco o přírodním složení a bio zpracování, přejděte na web firmy a vyhledejte další informace. Pokud se tyto informace zdají záměrně vágní, existuje velká šance, že tato společnost používá techniky greenwashingu. V opačném případě najdete mnoho informací, které tvrzení podloží.
- Hledejte certifikace
Společnost může na své etikety uvést „přírodní a organické“, ale pokud nemá certifikační štítek, s největší pravděpodobností není bio. Certifikace jsou důležitým ukazatelem.
- Prokoukněte líbivá slovíčka a přírodní scenérie
Typickým příkladem jsou reklamy se záběry na přírodu, doplněné dětskými hlásky nebo líbivými frázemi, které ve skutečnosti nic neříkají. Voda “nedotčená člověkem” nebo “balená u zdroje” jsou spojení, která nelze ničím doložit.
- Ptejte se
Nebojte se oslovit firmy a zpochybnit tvrzení nebo se poptat na věci, které se vám nezdají. Seriózní a férové společnosti nebudou mít problém s diskuzí a rádi vám objasní, jak to u nich s bio a eko produkty opravdu je.
- Pozor na přírodní složení
Pokud se u produktů často objevuje přízvisko “přírodní”, nemusí to znamenat nic pozitivního. Uran a arsen jsou také přírodní, ale určitě je nechcete najít v plenkách vašeho dítěte. Seriózní značky uvádějí složení a konkrétně zmiňují fakta. Nebojí se přiznat, že produkt není 100% kompostovatelný, jen proto, že to zákazník chce slyšet. Upozorňují na výhody a plusy, staví se čelem k tomu, co není dokonalé.
- Důležitá je transparentnost
Pokud společnost není transparentní ve svých praktikách a tvrzeních, je to obvykle proto, že ve skutečnosti není šetrná k životnímu prostředí. Zeptejte se těchto společností na jejich další projekty - například koho podporují, na jakých projektech se podílí. To je výmluvná známka jejich skutečných akcí a záměrů.
- Produkty si nastudujte předem
Než se vydáte do obchodu, značky si proklepněte a podívejte se na konkrétní produkty, které plánujete koupit. Tak se snadněji vyhnete těm falešně zeleným.
- Hledejte recyklovatelné obaly
V mnoha případech společnosti používající taktiku greenwashingu své produkty balí do zbytečného množství obalů. To se zdá být v rozporu s tvrzením, že jsou udržitelné, že?
- Kupujte méně věcí
Nejlepším způsobem, jak podpořit udržitelnost je snížit množství věcí, které kupujete a opakovaně používat to, co máte. Přemýšlejte si své nákupy.
V Babystart vám nabízíme produkty, které jsou oficiálně certifikované, konkrétně zmiňujeme jejich výhody a nebojíme se zodpovědět vám jakoukoliv otázku. Najdete u nás opravdu přírodní kosmetiku a drogerii i produkty pro děti, které skutečně bojují za čisté životní prostředí, práva zvířat a lidské zdraví. Značky jako ATTITUDE, Moltex, Eco by Naty a další se snaží představit alternativu ke konvenčním výrobkům, které ekologii a následky na lidské zdraví nemají jako prioritu.